Vrijheid....

24 april 2013 - Brisbane, Australië

Dat is het woord wat me elke keer weer te binnen schoot de eerste paar dagen in Australie. Echt zo een vrij land! Niemand die op je let of iets van je vindt, echt heerlijk. Misschien ook omdat het zo een groot land is en men zich ook vrijer voelt door de ruimte die wij toch minder hebben in Amsterdam. Natuurliljk is het ook heerlijk om niet echt verplichtingen te hebben en gewoon eens lekker werkloos zijn en er van te genieten :-)

Ik heb een hop on- hop off busticket gekocht met de Greyhound (dankje Nathalie Faure!). Echt super fijn, ik kan in- en uitstappen waar ik wil. Mijn eerste stop met de bus is Port Macquarie. De reden dat ik daar echt naar toe wilde is het Koala Hospital. Ik was helemaal door het dolle heen om die beestjes nou eens in het echt te gaan zien. En ja, ze waren nog leuker als op de foto! Kleine, fluffy bolletjes met hele lieve pootjes! Helaas mochten ze niet aangeraakt worden omdat de meeste ziek waren. Ik heb zelfs staan huilen toen ik de verhalen las waarom ze daar terecht komen. Eén daarvan was gevonden na een bushfire en was helemaal verkoold toen ze gevonden werd, in shock aan een boom. Vreselijk! Ze is ontzettend opgeknapt door de lieve vrijwilligers maar helaas heeft ze het niet mogen redden. Fijn dat er zulke mensen bestaan die hun hulp aanbieden voor niks.....

Hippie, laidback en prachtige stranden! Dat was wat gezegd werd over Byron Bay. Wat een leuk dorpje. Ik kwam s'avonds laat aan waardoor ik het niet goed kon zien allemaal. De volgende dag het centrum (1 straat) gaan verkennen en de stranden. Echt te leuk! Maar ik kwam er niet alleen om te luieren maar om surflessen te nemen. Dag 2 werd ik opgehaald door Gaz, de typische Australische surf dude, lang blond haar wat weken niet gewassen was, zonnebril die niet meer af ging en een heerlijk surf lichaam terwijl de man al halfverwege de 50 jaar was. Ontzettende grappenmaker en ik kon het eigenlijk vanaf minuut 1 met hem vinden. Het was gelijk lachen! Maar goed ik moest nog surfen, ik moet toegeven was best spannend. Pak aan gedaan, surfboard op mijn koppie en op naar het strand. Even gecheckt of er haaien waren en/of grote golven, maar kreeg weer een ad rem antwoord terug waar ik niet erg mee gerust gesteld was. De Australiers zijn echt allesbehalve bang voor haaien. Maar goed, ik laat het aan de goden over! Na een rek en strek oefening kregen we de fijne kneepjes van het vak uitgelegd op het strand. Ach het ziet er zo makkelijk uit! De golven waren goed te doen en na 10 keer proberen en liters zeewater, stond ik op mijn surfboard hoor, ja daar ging ik!!! Oh wat was ik trots!! Sander je had me moeten zien. Ik vloog over het water...wat een adrenaline! Het voelt als vliegen. De foto's volgen uiteraard als bewijs haha!! Nou en op een gegeven moment ging het steeds beter en een goedkeurende duim in de lucht van Gaz was mijn bevestiging. Wat gaaf zeg! Ik was door het dolle en zo blij dat ik dit had gedaan. Alhoewel het super tof was, wilde ik toch wat centjes sparen voor het duiken (wat ongeveer net zo duur is) en wellicht nog eens een surfles doen ergens. Maar absoluut een hoogte punt en zo blij dat ik het gedaan heb, ik begrijp nu wat er zo te gek is aan surfen!!

Na leuke mensen ontmoet te hebben en een geweldige rugtas gekocht te hebben (die had ik zo nodig voor al mijn troep) ging ik na 5 dagen dan weer de drukte van de stad opzoeken. Brisbane here we come..............