The Great White

11 februari 2014 - Port Lincoln, Australië

Hallo lieve lezers,

ik weet het, ben verschrikkelijk lui geweest wat schrijven van mijn  blog betreft maar vond het nu wel weer eens tijd. Ik weet namelijk dat mijn lieve moeder en hopelijk nog vele andere er zo van genieten als ik dat doe. Ik vond dit verhaal ook zeker waard om mijn blog weer eens mee te updaten.

Ik heb in de tussentijd zoveel meegemaakt. Het laatste reisverhaal was op Fiji met mijn moeder. Daarna ben ik naar Alice Springs geweest om Ayers rock te zien en vooral heel veel te lopen, ben doorgereisd naar Darwin (tropical capital of Australie) en dat vond ik erg mooi. Ik heb daar Kakadu national park bezocht en toen weer terug gereisd naar mijn farm familie om daar de 3 maanden af te maken. Ik heb inmiddels dan ook mijn 2e jaarsvisum,wat best gemakkelijk ging. Ik heb er natuurlijk wel hard voor moeten werken in de hitte en niks voor betaald gekregen. Ik heb aansluitend een woning gevonden in Townsville en in een ijs/koffietent op het strand gewerkt. Hele leuk locatie maar toch maar weer het bewijs dat horeca echt niks voor mij is hoor. Maar goed, dat is ook een ervaring geweest en een prachtige locatie. Ik heb toen min of meer in een dag besloten mijn hele boel te pakken en te verhuizen naar Melbourne. Dat was de beste beslissing ooit want ik heb de baan van mijn dromen te pakken. Ik werk op een heel leuk reisbureau in hartje Melbourne met een leuk, jong team en de liefste baas die je je kan voorstellen. Ik mag gratis tripjes doen, allemaal leuke borrels en etentjes, korting op activiteiten en daarbij ook nog eens oprecht alle backpackers een onvergetelijke reis verkopen die hun voor altijd zal bijblijven. Daarbij mag ik nu voor het bedrijf naar de droombestemming van mijn leven hetzelfde leuke werk doen wat ik deed. Ik ga namelijk het seizoen openen in Broome, noord west kust van Australie. Google even op Cable beach, dan weet je waar ik straks mag werken en beloof niet te slaan haha!!! Het is jaloersmakend en ik mag echt in mijn handjes knijpen. Maar ik heb er natuurlijk wel mijn best voor gedaan en niet zomaar in mijn schoot geworpen gekregen.

Maar nu eerst vakantie en die brengt mij van Melbourne, via de Great Ocean road naar Adelaide en via Adelaide naar Port Lincoln. Waar? ja precies, daar ben je maar om 1 reden en dat is het duiken met de Grote Witte haai...JAWS!!! Ik kwam hier aan en merkte al gelijk hoe relaxed het leven hier is, alles kabbelt voort, zondags is alles traditioneel gewoon lekker dicht, stranden zijn echt paradijselijk en de mensen echt dorps vriendelijk. Heerlijk even bijkomen van alle drukke steden en 4 maanden werk. Ik kwam aan in het hostel en dat is helemaal in oceaan stijl gemaakt met mooie wand tekeningen en haaien die je om de oren vliegen. Heel schoon! beetje te...Nou eerste dag beetje het dorp verkend, 2 uur gezellig staan kletsen met de lokale visser ( ik kwam er niet meer weg haha) en ja hoor, met mijn buik vol gierende zenuwen terug naar het hostel om lekker vroeg naar bed te gaan voor de volgende dag.

Half 7 werden we opgepikt van het hostel en naar de haven gebracht. Daar stond de Calypso boot ons al op te wachten met kooi en al. Oh mijn god, daar moet ik straks in. Ik kreeg het spaans benauwd! Was zo nerveus! Ik had van te voren 2 anti zee ziekte pilletjes gekocht en had er 1 s avonds moeten nemen en 1 s ochtends. Zenuwachtig als ik was, vergat ik dat de avond ervoor dus dacht nou dan neem ik ze allebei maar in de ochtend. Het begon al op de boot, ik viel steeds in slaap. Niks voor mij zeker niet in deze staat. Toen viel het kwartje, oh nee de pillen en dat werd toen door het bootpersoneel bevestigd. Ik voelde me zo stoned als een garnaal!! Echt waar! Begrijp niet dat die backpackers hier allemaal blowen, neem 2 van die reisziekte pillen haha....Maar uiteindelijk misschien maar goed ook want ik had anders de pan uit geflipt als ik had gezien wat voor huizenhoge golven er buiten waren. Jezus! Iedereen liep om me heen te kotsen en ik dacht maar, nou voel me best ok, begrijp al die drukte om me heen niet. Ik was echt totaal verdoofd!! Moest me wel vast houden want het was echt super wild met die golven. We kregen ook docu's te zien over de verschrikkelijke aanvallen van de witte haai, mensen zonder been etc. Waarom wordt dit in godsnaam gedaan? Is het niet al eng genoeg? Moeten we echt in paniek raken?

Na 3 uur, 100 km uit de kust, legden we aan en ik sleepte mezelf stoned en wel het dek op. Ijskoud! Ja we zaten bijna in Antarctica zei de schipper! Antarctica echt? Onderweg dolfijnen gezien die meezwommen en allemaal zeehonden op de rotsen. Dat is het favoriete feestmaal van de witte haai. Nou de kooi ging het water in en we werden in groepen verdeeld. Ik was zo opgewonden om eindelijk de gevreesde witte haai te zien, en ja hoor, ik was de eerste die hem zag. Ineens zag ik een schaduw uit het water opdoemen en ik schreeuwde, waarop iedereen kwam kijken en foto's ging maken. Jezus wat is die groot!! Groter dan je je kan voorstellen op tv. De haaien worden met tonijn naar de boot gelokt, er wordt af en toe zelfs een kraam met bloed open gedraaid en ja hoor voor je het wist waren we omringd. Hoe te gek!! Echt ik vergeet dit moment nooit meer dat ik hem voor het eest zag. Ben echt gefascineerd door ze! Nou na wat groepen te hebben gezien was ik aan de beurt. Ergens gaat het door je hoofd, van nee ik doe het niet meer! Die kooi vloog meters de lucht in door de hoge golven en het was koud en klein detail, er zwommen 5 meter lange haaien. Nou duikpak aangetrokken, masker op, schoentjes aan en ik mocht als eerste de kooi in omdat ik een duiker ben. Daar ging ik, vliegend op de kooi, naar beneden. De kou valt in 1 keer weg als je die grote kop met 5 rijen met tanden ziet die letterlijk op je af komt gezwommen. Je denkt steeds, hij komt de kooi in, of de kooi valt straks naar de bodem door het klotsen. Maar dan zwemmen er ineens 2 haaien voorbij, oh mijn god!!!! ONGELOOFLIJK INDRUKWEKKEND!!! In slow motion neem je alles van het beest in je op, het grote solide lijf, de dode ogen, de bek vol tanen, de littekens. Wat is hij mooi! Er wordt ook steeds lokaas opgegooid om de haai naar de kooi te lokken. Hij zwemt dan recht op de kooi af met een snelheid en je denkt oh hij komt erin, dan gaat hij net voor de kooi rechts of linksaf. Ze zijn zo snel, zo solide, zo mooi eigenlijk! Je krijgt een enorm respect voor ze! Het zijn hele "gehaaide" predators.....Het is ontzettend gaaf maar ook ontzettend zenuwslopend. Elke keer dat hij voorbij zwemt, gaat het door je hoofd dat hij zich naar je toe keert en op je af zwemt. Er zit een mega grote opening in het midden en een andere groep had zijn neus al in de kooi. Na een half uur in de kooi te hebben gezeten, kon ik de haai mooi van bovenaf filmen. Hij sprong een paar keer uit het water op de prooi af, met zijn vinnen spetterend en door het dolle heen. Oh wat een adrenaline!! Het is zo gaaf! Het is echt 1 van de te gekste dingen die ik ooit gedaan heb. Dit krijg je nooit meer zo te zien.

Na alle spanning en wel 15 uur geslapen te hebben daarna ( waren het dan toch misschien slaap pillen die ik gehad heb?) heb ik nog een dagje om te relaxen hier en morgen vlieg ik heerlijk een paar daagjes naar de mooiste stad van Australië,Sydney. Zaterdag vlieg ik naar Nieuw Zeeland voor 6 weken en dan back to work. Wat een leven he.....ik moet mezelf elke dag nog even in de handen knijpen wat een onvergetelijke reis dit is. Ik leer elke dag van mezelf, groei en wordt een beter mens. Misschien weet ik dan na die 2 jaar ook eindelijk wat ik wil doen in het leven. Er zijn zoveel leuke dingen, kan gewoon niet kiezen.

Tot schrijfs,

liefs Ampay

1. Sander Boons:
    11 februari 2014
    Super leuk om te lezen hoe je het hebt ervaren me de sharks! Ik krijg er ook echt spontaan weer zin in! Ook echt gewoon een half uur in die kooi... Nou schat, geniet er van de komende weken.. leuk blogje!
  2. Mea:
    11 februari 2014
    Jeetje lieverd,heb je natuurlijk al aan de telefoon gehad daar heb je mij alles al in geur en kleur verteld maar nu ik het weer teruglees krijg ik er toch spontaan weer allerlei beelden bij waar ik kippenvel van krijg!! Haha ja ik weet het ik ben echt een Angsthaas! Voor geen prijs zou ik dat durven! En vele met mij hoor! Behalve dan die ene uit Het zuiden des Lands dan! Wat een lef zeg! Nou lieverd nu weer ff lekker op het strand bekomen van al die emoties en morgen Sydney,wat zal je aan ons denken daar,wat hebben we het ook leuk gehad die paar dagen daar! Nou met oud en nieuw zijn we daar weer samen als het goed is!! Duurt nog effe,ik moet eerst ook nog naar Mexico maar dan ga ik weer sparen voor onze reis! Hou van je DAPPERE DODO!! Xxx
  3. Henk:
    Hoi Ampay,

Wat een leuk verhaal. Ik heb het echt met veel plezier gelezen. Geweldig! Ik zie ook dat je je erg vermaakt, kan ook niet anders in het meest geweldige land van de wereld. Aussie rules! Ik zeg ook altijd, het grootste gevaar met naar Australië gaan, is dat je nooit er nooit meer weg wilt gaan. En aan jouw verhalen te lezen is dat met jou ook het geval. Haha.
    Ik zie trouwens regelmatig tickets naar Australië toe via ticketspy voor net even meer dan €500, dus als je moeder gaat kijken, wellicht een goede tip.
    Blijf schrijven, dat doe je goed. En wij genieten er hier op Texel erg van.
    Dikke kus van ons allemaal!
  4. Ingrid en eduardo:
    12 februari 2014
    Hallo lieve Ampay Wauw wat een mooie ervaring. We hadden graag met je in die kooi willen zitten. Zou leuk geweest zijn!!!! Je kan ook schrijfster worden in de toekomst want je beschrijft alles heel vivido!!!!!!! Lieverd ENJOYYYYYY