Whitsunday Islands

18 mei 2013 - Townsville, Australië

Ik ben inmiddels 1.5 maand van huis weg. Begin me steeds meer thuis te voelen in Australie. Dat is fijn! Ik moet nog steeds vaak lachen om hun accent wat zo rauw en boers kan klinken. Verder stikt het hier van de Duitsers, waar komen ze allemaal vandaan? Ik begin steeds beter Duits te praten in plaats van Engels! haha serieus! Maar ik heb dan ook wel wat Duitse vriendjes opgedaan hier en ze zijn best leuk. Verder veel Scandinaviers, Fransen en hier en daar een verdwaalde Italiaan. Nog maar 1 Spanjaard, hallo Spanje waar zijn jullie??

Na al mijn reizen door de jaren heen ligt mijn lat toch best redelijk hoog. Er moet dan ook echt wel iets zijn waardoor ik helemaal van ondersteboven ben. Nou dat is er hoor!!! Mijn 3 daagse zeil&duik trip op een catamaran door de Whitsundays. The Whitsunday islands zijn verschillende eilanden in de Great Barrier Reef. Het bekendste eiland is Whitsunday Island vanwege het ongelooflijk en bizar mooie Whitehaven beach. Ik ben afgelopen dinsdag om 13:00 uur de boot opgegaan. Kon de nacht van te voren niet slapen door de spanning en hoopte natuurlijk op een leuke groep. Nadat we de boot opgingen en we een eerste briefing kregen, begon de boot te varen. Ik liep naar buiten, zette een voet op het dek en moest mezelf even vast houden. Niet omdat de boot bewoog maar om wat ik zag....WAT EEN PRACHTIG UITZICHT!! Echt niet normaal! We waren omringd door prachtige eilanden, verder alleen maar oceaan en dat in combinatie met de warme wind en de zeelucht is echt kippevel! Zo mooi dat ik er gewoon emotioneel van  werd. Wat is dit een mooi land zeg. Na de eerste indrukken verwekt te hebben werd ik apart geroepen en wat bleek, er was geen bed meer. Aangezien ik de enige was die alleen reisde moest ik boven bij de staff slapen. Ach ja, prima! Achteraf bleek dat mijn bed helemaal niet zo erg was.

Het team aan boord bleek een heel jong team te zijn. De kapitein was mijn leeftijd, mijn duikinstructrice jonger dan ik en verder liepen er nog wat rond. De groep bleek al gauw een super leuke groep te zijn en iedereen kon het met elkaar vinden. Zo fijn! Dat kan je tocht maken of breken. s'Middags gelijk de eerste duik gemaakt. Ik bleek de enige te zijn die advanced duiker was (tot 30 meter diep). Ik vond het best spannend aangezien de laatste duik alweer 5 jaar geleden was voor mij. 12 Meter diep gingen we  en de koralen waren prachtig. Echt heel mooi. Beetje verwend was ik toch wel na zoveel mooie duiken gemaakt te hebben en werd algauw verveeld van de kleine vissen. Ik wil haaien zien!!!

Het eten was super aan boord, gemaakt door Kate onze hostess. De avond viel en de sterrenhemel was ook indrukwekkend. De boot had ook een licht aan achter en daar kwamen allemaal vissen op af. Super leuk om gewoon te zitten met een biertje en te kijken naar alle mooie vissen die er waren. We hadden geluk met het weer, want het had die hele week geregend en net bij ons werd het prachtig weer! Eigenlijk hadden we overal mazzel mee! Het was gewoon perfect. Echt ik kan het bijna niet uitleggen maar het gevoel wat je hebt als je op dat dek zit met de wind in je haren is echt kippevel! Het is zo mooi! Ben er vol van, echt waar. Aanrader nummer 1 als je naar Australie gaat.

Dag 2 gingen we een paar duiken maken. Het verbaasde me dat echt iedereen ging duiken. Meestal zijn er wel mensen die het eng vinden, maar iedereen ging toch. We werden allemaal in groepjes opgedeeld en ik zat bij de certified duikers. Ik kreeg er gedurende de dag flink de pest in dat verdomme iedereen, dus ook de beginners die dachten dat het de normaalste zaak van de wereld was, een haai en soms wel meerdere haaien hadden gezien tijdens hun duik. Ik heb 5 duiken gemaakt gedurende 3 dagen en echt geen enkele haai gezien! Maar ja, ach misschien moet je er de humor ook wel van zien. Ik heb wel een Green Turtle gezien en wat Sting rays. Natuurlijk ook geweldig! De duik op zich was al super. Het koraal is zo mooi. We kwamen op een gegeven moment bij een onder water muur en die muur splitse zich in een soort van grot waar we doorheen zwommen. Ik weet nog dat ik totaal verbijsterd zwom en alleen maar aan het genieten was van het uitzicht. Af en toe toch wel even stiekem de diepte in kijkend of ik geen verdwaalde witte haai zag aan komen. Jaws 1,2,3 en jawel mijn eigen verzonnen deel 4 passeerden meerdere keren de revue. Het is natuurlijk wel het land van de gevaarlijkste haaien ter wereld! Tsja wat doe  je dan als je hem toch ziet? Je kan niet naar boven, je kan eigenlijk niks. Maar goed alles goed gegaan uiteraard, anders hadden jullie deze blog niet gelezen ;-).

Na overal foto's van Whitehaven Beach gezien te hebben wilde ik deze wel eens met eigen ogen zien. Ik kwam aan na een kleine wandeltocht door de jungle, en ja hoor daar doemde het prachtige witte bounty strand ineens op. Echt hagelwit zand en het water was het meest heldere water wat ik ooit gezien had. Zelfs helderer als het Caribische water in Mexico en de Perhentian Islands in Maleisie. Jullie zouden het even moeten googlen. Dan weet je wat ik bedoel! De fotos komen er aan....Echt bizar. Een paradijs...zelfs de krabbetjes waren turqoise haha...Nou beter kan niet als turqoise fan. Ik liep door enkelhoog water en zag ook een paar roggen voorbij komen.

De laatste dag gingen we terug en toen begon het ineens te stormen. Oh god, flashbacks naar Azie kwamen terug! Nee niet weer he...De boot ging echt te keer en ik ging maar naast de kapitein zitten om te zien of hij nog wel zo vrolijk lachte als altijd. Ik ben gelukkig nooit zeeziek maar wel bang. De een na de ander hing kotsend over de reling en het was gewoon even minder leuk als de mooie dagen ervoor. Na regen komt zonneschijn en eindelijk kwamen we aan in een baai waar het weer heerlijk rustig was. De laatste zonsondergang gezien en met pijn in mijn hart gaan slapen. Nee ik wil hier nooit meer weg....

Echt 1 van mijn mooiste ervaringen ooit en met stip op 1 van de dingen die ik in Australie gezien en gedaan heb. Het was echt heel bijzonder en speciaal....THE GREAT BARRIER REEF....

Ik ga morgen in ieder geval een maand de outback in. Ik heb mijn droombaan gevonden bij een hele leuke familie met 3 kinderen ergens bij Townsville in het noorden. Zij fokt friese paarden en heeft in totaal 30 paarden staan. Ik ben de gene die de dieren gaat verzorgen en het gras moet maaien, etc. Zie je mij al zitten op mijn traktortje? haha ja echt....zal foto's maken als bewijs. Heb er zoveel zin in! Het is voor accommodatie en eten dus geen geld. Maar ja geef daar ook niks uit. Super spannend maar zal niet veel te vertellen hebben op de blog. Ik zal jullie een update geven als ik halverwege ben of bijna klaar.

x Ampay

1. Peter:
    18 mei 2013
    Hey Ampay
    Terwijl het nog steeds maar geen lente wil worden, lees ik hier weer een met veel humor geschreven reisverhaal.
    En beleven het een beetje mee.
    Wel jammer dat je nog geen haaien bent tegen gekomen, voor zover bekend, een van je dromen om daar eens tussen te zwemmen.
    Echter een ding is verontrustend, als ik je verhalen lees, je gaat het té leuk vinden daar
    We hopen natuurlijk wel dat je na je jaartje relaxt leven, toch wel weer terug komt. ;-)
    Tot die tijd, geniet met volle teugen van je verblijf !!

Veel liefs
    Peter

p.s
    mocht je bij je maandje outback, bij de boer een vast adres hebben, stuur ik je graag het nieuwe album van Anouk naar je toe.
    laat maar weten of je dit wil.
  2. Mea:
    18 mei 2013
    ik had je verhaal natuurlijk al via Skype gehoord maar als ik het dan weer lees beleef ik het ook een beetje,je schrijft het zo dat we echt ook even zijn meegevaren met je op die boot!mijn fantasie is grenzeloos!!TOP!!heerlijk!nou lieverd,je reis is echt een heel groot SUCCES en daar ben ik heel blij om ook al is het gemis groot!!nou ik tel de dagen tot ik je weer kan knuffelen en we samen mooie avonturen beleven,ben blij dat je alles al hebt geboekt op FIJI,heerlijk hoeven we niks te zoeken!nou mijn liefje ik hoor weer van je als je op weggaat naar de FARM,weet zeker dat dit ook weer heel apart zal zijn,wel hard werken denk ik!hou van je en we appen!!xx
  3. Ingrid en eduardo:
    Goedemorgen mooiste nicht...
    Wat een leuk en fijn verhaal heb je geschreven/meegemaakt
    Ik gun het je zo maar ben wel jaloers
    Dat duiken héérlijk. Ik zie jou niet meer terugkomen als je een goede baan vindt
    Lieverd ENJOY HOUDEN VAN JE INGRID EDUARDO
  4. Ingrid en eduardo:
    19 mei 2013
    Ps Hebben echt genoten van je verhaal
    Misschien dat je nog eens een boek kan schrijven BESAZO
  5. Axandra:
    19 mei 2013
    Sterkte de komende tijd, gezien je prachtige ervaringen de laatste tijd kan je daar prima op teren!!!!!! Wees blij dat je daar zit, tis hier exht takkenweer!!!! Dikke kus en tot horens.
  6. Wil diets:
    22 mei 2013
    hoi ampey,
    net even een virtuele tour gedaan op de computer, en inderdaad het is adembenemend mooi.ik benijd jou dat jij het in het echie hebt gezien!ook nog een foto van je GROTE grote teen gezien.hoop als jij dit leest dat de infectie verdwenen is.nou meid ik hoop dat ze jegroetjes wil niet al te hard laten werken zodat je ook plezier hebt en genieten kan van de paarden.en trouwems ook van het weer want ik hoor net dat het in ons kikkerlandje de aankomende week niet warmer wordt dan 12gr.